Aktualitātes

13.janvārī Tukuma novada Domē notika sabiedriskās apspriešanas sapulce par ietekmes uz vidi novērtējumu lidlauka darbības paplašināšanai lidostā “Jurmala Airport”.
Paredzētās darbības ierosinātājs ir SIA “SKY PORT”. Ietekmes uz vidi novērtējuma ziņojumu sagatavojusi SIA “Eirokonsultants”, un ar tā galvenajiem aspektiem sapulces apmeklētājus iepazīstināja SIA “Eirokonsultants” valdes loceklis Indulis Emsis.


Lidlaukā “Jurmala Airport” ir plānots palielināt apkalpoto lidojumu skaitu, lai veiktu regulārus pasažieru, pasta un kravu pārvadājumus, ievērojot vides kvalitātes normas un izmantojot jau esošo infrastruktūru. Plānotā darbība neietver infrastruktūras paplašināšanu vai būvniecību, jo šīs darbības ir jau novērtētas iepriekšējā ietekmes uz vidi novērtējumā (VPVB atzinums – 2014. gada 12.decembrī).
Sabiedriskās apspriešanas sapulci apmeklēja pašvaldības pārstāvji un galvenokārt iedzīvotāji, kuru īpašumi atrodas lidostas tuvumā. Iedzīvotāji izteica savus iebildumus par trokšņa līmeni, ko radītu lidojumu skaita palielināšana, un par iespējamajiem draudiem cilvēku veselībai.
Ietekmes uz vidi ziņojumā ir vērtēta gaisa kvalitāte, troksnis, apgaismojums, elektromagnētiskais lauks, augsnes kvalitāte, hidroloģiskais režīms, bioloģiskā daudzveidība, ainava, kultūrvēsture, atpūtas resursi, tomēr vienīgais lidostas attīstības ietekmējošais faktors ir troksnis.
Lidlauka radīto prognozējamā trokšņa raksturu nosaka lidojumu sadalījums: 89% dienā (07.00-19.00), 7% vakarā (19.00-23.00), 4% naktī (23.00-07.00). Laikā no plkst. 24.00 līdz 06.00 lidojumi netiek plānoti. Trokšņa epizodes ir plānotas īslaicīgas, mazāk nekā vienu reizi: katrā dienas stundā; ik piecās vakara stundās; ik piecās no nakts sākuma vai beigu stundām (23.00-24.00 un 06.00-07.00).
Ziņojumā tika izvērtētas 3 alternatīvas, kurās lidojumu intensitāte mērīta gadā (lidojums ir pacelšanās vai nolaišanās, tātad apkalpojamo lidmašīnu skaits ir divreiz mazāks par lidojumu skaitu). 1.alternatīva ietver līdz 3200 lidojumu gadā, 2.alternatīva – 2200 lidojumu gadā, bet 3.alternatīva – 5000 lidojumu gadā. Paredzētās darbības alternatīvas ir iegūtas trokšņa modelēšanas rezultātā, ko veica Vācu firma “SoundPlan GmbH”.
1.alternatīvas gadījumā lidosta neradītu trokšņa pārsniegumus, bet dažviet palielinātu kopējo trokšņu ietekmi autoceļa un dzelzceļa Rīga – Ventspils zonā, radot 1 līdz 2 dB pārsniegumu. Īstenojot 2.alternatīvu, trokšņa pārsniegumus neradītu ne lidosta, ne arī apkārtējo trokšņu summa. Savukārt 3.alternatīva radītu trokšņa pārsniegumus pašas lidostas aktivitāšu dēļ, kas skar atsevišķas dzīvojamās ēkas un apkārtējo trokšņu pārsniegumi gar autoceļu un dzelzceļu. 1-3 dB apmērā.
Tātad no vides viedokļa nav šķēršļu realizēt 2. alternatīvu – līdz 2200 lidojumu gadā. Īstenojot trokšņa mazināšanas pasākumus autoceļa un dzelzceļa zonā (piemēram, uzstādot trokšņu sienu), kā arī rūpīgi plānojot lidojumus, un monitorējot trokšņa faktisko lielumu, var panākt atbilstību trokšņa normatīviem un īstenot arī pirmo alternatīvu – līdz 3200 lidojumu gadā.
Sabiedriskās apspriešanas laikā saņemtie iedzīvotāju priekšlikumi, iebildumi un pretenzijas tiks apkopotas un ņemtas vērā.
Sabiedriskās apspriešanas sanāksmes protokols un plašāka informācija