Pašvaldība
jaunpils-sk

Izglītojamo skaita samazinājums ir aktualizējis jautājumu par skolu tīkla sakārtošanu pašvaldībā.

Skolu tīkla sakārtošana ir viens no būtiskākajiem priekšnosacījumiem, lai nodrošinātu kvalitatīvas izglītības pieejamību ikvienam izglītojamajam, neatkarīgi no ģimenes materiālā stāvokļa un skolas atrašanās vietas. Vienlaikus tā ir iespēja pedagogiem saņemt augstāku atalgojumu un stabilitāti. Analizējot mazo skolu darba kvalitāti, ir svarīgs ne tikai izglītojamo skaits iestādē, bet arī mācību procesa nodrošināšanas iespējas atbilstoši izglītojamo vajadzībām un valsts pamatizglītības standartā noteiktajām prasībām, pedagogu un atbalsta personāla nodrošinājums, mūsdienu prasībām atbilstošas mācību vides nodrošinājums.

2023.gada 21.novembrī Ministru kabinetā tika apstiprināts informatīvais ziņojums „Kompleksi risinājumi augstvērtīgai izglītības nodrošināšanai vispārējā pamata un vidējā izglītībā”,  kurā ir definēti ilgtspējīgas un kvalitatīvas izglītības iestādes kritēriji, kā arī aprakstīts izglītības iestāžu finansēšanas modelis “Programma skolās”.

Jaunā finansēšanas modeļa pamatprincipi paredz nodrošināt izglītības procesu atbilstoši skolēnu labākajām nākotnes interesēm, veicinot augstvērtīgu izglītību katram Latvijas bērnam, nepielāgojot izglītības procesu izglītības iestādes iespējām. Atbilstoši  modelim finansējumu katrai izglītības iestādei plānots aprēķināt, ņemot vērā tās īstenoto programmu, klašu komplektu un izglītojamo skaitu, nepieļaujot finansējuma pārdali starp izglītības iestādēm pašvaldībā.

Lai saņemtu valsts finansējumu izglītības programmu nodrošināšanai pilnā apmērā, izglītības iestādēm noteikts kvantitatīvais kritērijs -  minimālais izglītojamo skaits atbilstoši teritoriālajam iedalījumam. Ārpus Tukuma pilsētas 1.- 3., 4.- 6. un 7.-9.klašu grupā tas ir no 30 līdz 45 izglītojamie, savukārt 10.-12.klašu grupā – 60 izglītojamie. Tukuma pilsētas izglītības iestādēs visās klašu grupās noteikts izglītojamo skaits– 120.

Tukuma novada pašvaldībā ir 20 vispārējās izglītības iestādes:

  • 3 sākumskolas (Zemītes sākumskola, Sēmes sākumskola, Milzkalnes sākumskola);
  • 11 pamatskolas (Cēres pamatskola, Zantes pamatskola, Džūkstes pamatskola, Irlavas pamatskola, Tumes pamatskola, Smārdes pamatskola, Pūres pamatskola, Lapmežciema pamatskola, Tukuma 3.pamatskola, Kandavas Reģionālā pamatskola, Tukuma E.Birznieka – Upīša 1.pamatskola);
  • 5 vidusskolas (Jaunpils vidusskola, Engures vidusskola, Zemgales vidusskola, Kandavas K.Mīlenbaha vidusskola, Tukuma 2.vidusskola);
  • 1 Valsts ģimnāzija – Tukuma Raiņa Valsts ģimnāzija.

Izglītojamo skaits Latvijā vispārizglītojošajās skolās, tai skaitā arī Tukuma novada skolās, ar katru gadu sarūk. Modelējot skolu tīklu Tukuma novadā atbilstoši piedāvātajiem kritērijiem, lai saņemtu valsts finansējumu izglītības programmu nodrošināšanai pilnā apmērā, nepietiekams izglītojamo skaits ir Zemītes sākumskolā (1.-6.klasei kopā 26 izglītojamie), Cēres pamatskolā (1.-9.klasei kopā 49 izglītojamie), Tukuma 3.pamatskolā (4.-6.klašu posmā kopā 75 izglītojamie, 7.- 9.klašu posmā kopā 66 izglītojamie), Pūres pamatskolas Jaunsātu filiālē (1.- 3.klašu posmā kopā 18 izglītojamie, 4.klasē – 4), Jaunpils vidusskolā (10.-12.klašu grupā kopā 17 izglītojamie), Engures vidusskolā (10.-12.klašu grupā kopā 28 izglītojamie).

Sadarbojoties ar izglītības iestāžu vadītājiem, tiekoties ar izglītības iestāžu darbiniekiem, pagastu pārvalžu vadītājiem, pagastu konsultatīvajām padomēm, vecākiem, pašvaldības vadību un deputātiem,  ir veikta izglītības iestāžu izvērtēšana 38 dažādos kvantitatīvajos un kvalitatīvajos kritērijos (skolēnu skaita kritēriji, sasniedzamības kritēriji, pedagoģiskā personāla kapacitāte, izglītības programmu nodrošinājums, izglītības iestādes finansējums u.c.), veikta  risku un iespēju apzināšana, demogrāfiskās situācijas analīze un  izglītojamo skaita dinamikas izpēte par iepriekšējiem septiņiem gadiem un izglītojamo skaita prognozēšana nākamo septiņu gadu periodam.

Nepietiekamā izglītojamo skaita dēļ, dažās Tukuma pašvaldības izglītības iestādēs mācību process šobrīd tiek nodrošināts apvienotajās klasēs vai apvienotajās mācību stundās, kas, protams, atstāj ietekmi uz izglītības kvalitāti.

Kopš 2018.gada Tukuma novadā reorganizētas deviņas izglītības iestādes, tomēr jautājums par skolu tīkla sakārtošanu joprojām ir un būs aktuāls. Izvērtējot situāciju un sagatavojot datos balstītus lēmuma projektus, Tukuma novada 2024.gada 29.februāra domes sēdē tiks lemts par Tukuma novada pašvaldības skolu tīkla optimizāciju.